Stowarzyszenie 22q11 Polska

Zrozumieć 22q11

Wrzesień - Edukacja

Większość dzieci (90%) z delecją 22q doświadcza pewnego stopnia niepełnosprawności rozwojowej, przy czym opóźniony rozwój mowy i języka jest najbardziej stałą cechą. W formalnych, standaryzowanych testach większość dzieci w wieku szkolnym ma pełną skalę IQ w kategorii pogranicza niepełnosprawności intelektualnej (pełna skala IQ wynosi 71-85). Dziecko w wieku szkolnym z delecją 22q zazwyczaj ma nietypowy profil neuropsychologiczny, z wyraźnie wyższym IQ werbalnym niż wykonawczym, z mocnymi i słabymi stronami sugerującymi zaburzenie uczenia się niewerbalnego. W okresie szkolnym większość dzieci z delecją 22q będzie potrzebować pewnego rodzaju wsparcia edukacyjnego.

Typowe mocne strony:

  • Nauka pamięciowa werbalna
  • Czytanie, dekodowanie i pisownia

Typowe trudności:

  • Przetwarzanie niewerbalne
  • Umiejętności wizualno-przestrzenne
  • Złożona pamięć werbalna
  • Uwaga
  • Pamięć robocza
  • Pamięć wizualno-przestrzenna
  • Matematyka

 

Uwaga i pamięć:

Diagnoza zaburzenia deficytu uwagi jest częsta w delecji 22q.

  • Skupienie na szczegółach, ale nie na całości
  • Problemy z koncentracją na zadaniach
  • Trudności z funkcjami wykonawczymi wpływają na planowanie, elastyczne myślenie i rozumienie abstrakcyjnych pojęć. Może to powodować, że dzieci mają trudności z zapamiętywaniem, przetwarzaniem i organizowaniem informacji w sposób efektywny. Te trudności mogą również powodować problemy w bardziej złożonej matematyce lub w zrozumieniu czytanego tekstu.
  • Mogą również wpływać na interakcje społeczne z powodu trudności w planowaniu i realizacji planów.

Matematyka:

  • Trudności w nauce matematyki w delecji 22q obejmują trudności w rozumieniu i przedstawianiu ilości oraz w dostępie do znaczenia liczb z symboli cyfr.
  • Osoby mogą wykazywać odpowiedni poziom odzyskiwania faktów, podczas gdy rozwój strategii proceduralnych wydaje się opóźniony.
  • Zadania tekstowe mogą stanowić istotną słabość. Są one trudne z powodu swojej proceduralnej natury oraz trudności w rozumieniu czytania.

Motoryka i zmysły:

  • Słabo rozwinięte mięśnie u dzieci z zespołem delecji 22q mogą prowadzić do opóźnień w rozwoju umiejętności motorycznych. Może to prowadzić do problemów z koordynacją, które mogą utrzymywać się w okresie dojrzewania. Dzieci mogą mieć trudności z wykonywaniem zadań wymagających precyzji i kontroli ruchów.
  • Dzieci mogą mieć trudności z wykorzystywaniem informacji wizualnych do kierowania swoimi działaniami. Mogą mieć trudności z wykonywaniem zadań wymagających świadomości przestrzennej.
  • Przepisywanie tekstu jest trudne, ponieważ wymaga koordynacji i zdolności do krótkotrwałego zapamiętywania informacji.

Komunikacja:

Rozwój mowy i języka jest opóźniony u większości dzieci z zespołem delecji 22q. Może to być częściowo spowodowane różnicami strukturalnymi, takimi jak rozszczep podniebienia (dziura w podniebieniu), lub trudnościami funkcjonalnymi (np. VPI lub apraksją oralną). Powszechna jest nadmiernie nosowa mowa (75%).

Nadmiernie nosowa mowa spowodowana niewydolnością podniebienno-gardłową (VPI)

  • VPI to stan, w którym podniebienie miękkie nie zamyka się prawidłowo, a jama ustna nie jest całkowicie oddzielona od jamy nosowej podczas mówienia.
  • Niektóre dzieci z VPI doświadczają cofania pokarmu do nosa, w którym jedzenie i napoje wychodzą przez nos.

Zaburzenia artykulacji:

  • Mogą być kompensacyjne
  • Mogą być spowodowane apraksją oralną (niezdolnością do koordynacji ruchów twarzy i warg) lub dysartrią (osłabieniem mięśni jamy ustnej)

Wolny rozwój słownictwa i trudności w tworzeniu złożonych zdań również są powszechne.

CO NOWEGO?