Większość dzieci (90%) z delecją 22q doświadcza pewnego stopnia niepełnosprawności rozwojowej, przy czym opóźniony rozwój mowy i języka jest najbardziej stałą cechą. W formalnych, standaryzowanych testach większość dzieci w wieku szkolnym ma pełną skalę IQ w kategorii pogranicza niepełnosprawności intelektualnej (pełna skala IQ wynosi 71-85). Dziecko w wieku szkolnym z delecją 22q zazwyczaj ma nietypowy profil neuropsychologiczny, z wyraźnie wyższym IQ werbalnym niż wykonawczym, z mocnymi i słabymi stronami sugerującymi zaburzenie uczenia się niewerbalnego. W okresie szkolnym większość dzieci z delecją 22q będzie potrzebować pewnego rodzaju wsparcia edukacyjnego.
Typowe mocne strony:
Typowe trudności:
Uwaga i pamięć:
Diagnoza zaburzenia deficytu uwagi jest częsta w delecji 22q.
Matematyka:
Motoryka i zmysły:
Komunikacja:
Rozwój mowy i języka jest opóźniony u większości dzieci z zespołem delecji 22q. Może to być częściowo spowodowane różnicami strukturalnymi, takimi jak rozszczep podniebienia (dziura w podniebieniu), lub trudnościami funkcjonalnymi (np. VPI lub apraksją oralną). Powszechna jest nadmiernie nosowa mowa (75%).
Nadmiernie nosowa mowa spowodowana niewydolnością podniebienno-gardłową (VPI)
Zaburzenia artykulacji:
Wolny rozwój słownictwa i trudności w tworzeniu złożonych zdań również są powszechne.